8.10.12

18. den, 7.10. La Calzadilla del Camino - Fuenterroble de Salvatierra, 21km

Ráno jsem poprvé viděl Zaragozana odcházet. Etapa byla dnes vskutku krátká, tak nemusel vyrážet v 5h. Po snídani, jsem se rozloučil s Panchem (foto) a Theem a s paní domu (snídaně za 3€, tj. celkem 21.5€). Mohl jsem Thea pustit ze řetězu, to bylo psího štěstí.

Cesta vede stále po římské silnici. Jak se tak kolem mě míhaly římské milníky (millarios), probudilo se ve mně srdce geodeta. Zkusím zjistit nakolik mám kalibrovaný římský krok. Římská míle je 1000 dvoukroků (Cordula píše 1480m). Odstartoval jsem počítání od milníku, co je se mnou na obrázku. Zkusili jste někdy počítat do tisíce? Hrozná otrava. Napočítal jsem 945 kroků k dalšímu milníku. Z toho plyne, že můj krok je 78cm, římský 74cm. No, možné to je, říká se, že se lidstvo zvyšuje. Ale jak obejít to otravné počítání kroků. Eratosthenes změřil vzdálenost z Alexandrie do Sieny pomocí počtu otáček kol vozu. To je stejná otrava. Měl jsem rytmus 1 dvojkrok za vteřinu. Tedy jsem zkusil změřit čas mezi dvěma milníky (poutník se ale nesmí zakecat ani zastavit). Naměřil jsem 16 minut. tj. 960 vteřin, tj. 960 dvojkroků. Ta shoda není špatná. Bylo třeba ještě kontrolní měření. Ještě jednou jsem tedy počítal do tisíce. A na konci žádný milník. Nějaký Vandal, nebo vandal ho zničil. Tím má měření skončila. Jak to tedy ti Římané dělali? Tak třeba řimský geodet měl, figuranta-otroka, lépe 2, s kalibrovaným krokem, a ti si kroky počítali. Je to opravdu hrozná otrava, to by svobodný člověk nedělal. Nebo měl přesýpací stopky na 1000 kalibrovaných kroků kalibrovaného figuranta? Třeba vás napadne i něco jiného. A prvních ranních 10km uběhlo jako nic. V městečku Valverde de Valdecaza byla v kostele mše, byla neděle, tedy jsem šel také. V portále kostela seděl pes a čekal na páníčka. Bylo už proměňování. Při přijímání přišel pes do kostela, ale jen k zadním lavicím. Dál nešel. Nakonec babičky zazpívaly, zase moc hezky (video až budu někdy na počítači). Zbytek cesty velmi příjemně uběhl. Po přechodu hřebínku se přede mnou rozprostřela rozlehlá nížina, na jejímž konci jsem možná viděl Salamanku tj. 50km

2 komentáře:

  1. Římský geodet měl trigonometrický kolík přeci! To my, co máme geodeta doma, moc dobře víme.

    radši anonymně, ať se nevytahuju? tak jo,

    zdraví Anonym

    OdpovědětVymazat
  2. Jé to bylo krásné počítání,někdo by řekl,že blouzníš z vedra a únavné chůze ...my víme,že takto přichází nejlepší nápady a radost poutě.Mc

    OdpovědětVymazat