21.10.12

32. den, 21.10. Xunqueira de Ambia - Ourense, 22km

Je neděle a v Galicii lokákní volby. Všechny 3 bary v X. jsou zavřené, tedy snídám v další vesnici O Pouzo. V baru plno, diskutují politiku, aspoň myslím. Vedle sedící starší galego se se mnou dá do řeči. Francouzsky, ale chvíli mi trvalo, než jsem to v tom galicijském šišlání poznal. Galicijština, galego je spíš podobná portugalštině než španělštině. Šp. nemá hlásku š, proto se to tu v nápisech hemží písmenem X, které v galego vyslovují š. Dnešní východiště Šunkejra, Xacobeo, Šakobeo, co to je? Svatý Jakub, Santiago, můj Kuba Kubíček. Tak ten galego z O Pouzo byl v Praze, ČR zná. To tu není obvyklé. Doufal, že ve volbách nevyhraje Galicijská levá alternativa.

Bylo jasno, sluníčko hřálo, ale bylo vidět, že jsme nad mlhou (obr). Pak začala cesta klesat, zalezli jsme do mlhy a byla dost zima. Na druhou stranu, mlha zakryla průmyslové předměstí Ourense (obr.). Když jsem přišel do O., mlha se rozpustila a bylo zase hezky. Herberk je ve starém františkánském klášteře, nedaleko od centra, ale o hodně výše. Cestou do herberku jsem míjel stánky na ulici. Nejdřív jsem myslel, že je to volební guláš, ale nebyly tam žádné transparenty. Co to bylo, viz foto a video. Na foto si všimněte posledního pána s rendlíkem. No ano, prodává se pulpo galego k nedělnímu obědu. Celá vařená chobotnice (rusky osminog:-)za 30€, porce na dřevěném talířku za 5€.
Na město jsem měl dost času, je na svazích nad řekou Minho. Velká katedrála, uvnitř temná, římský most. U toho mostu jsem si dal pivo. Hezká barmanka (pardon). Nabízeli večer menu za 9€, s chobotnicí. Zeptal jsem se v kolik otvírají jídelnu. Ve 20:30, to je tu obvyklé. A máte pulpo? Máme. Herberk se zamyká ve 22h, to stihnu. Bylo to asi 1km od herberku. V 18h jsem zašel na mši, je neděle. Ale celé odpoledne jsem směřoval k chobotnici, dokonce jsem odmítl pozvání Rogera na večeři, na revanš.
Do baru jsem přišel už v 19:45, dal si pivo, barmanka se usmívala (pardon) a vše bylo fajn. V 20h barmanka odešla, nahradil ji starší vrchní a v 20:30, se zeptal co si dám. Menu. Caldo galego (místní kapustová polévka) a pulpo. Pulpo nemáme. Mně se v tu chvíli zbortil svět. Jak to? Vždyť jsem se ptal, a řekli mi, že ji máte. Zaplatil jsem pivo a vyběhl z baru a hledal, kde mají pulpo. Chvíli to trvalo, bylo to šílené. Naštestí, v baru Lizzara ji měli. Byla výtečná. MC může potvrdit, že někdy je nejedlá, ba nechutná. Byla sice dražší, ale snesitelně. Jsem spokojen a jeden z cílů mám splněný, pulpo galego, nebo pulpo a feira. Ještě dojít do SdC a dát si tam v baru Del Norte paellu, jako v roce 2006 a 8.

Pokud se tu to pulpo šílenství odehrává každou neděli, pak místní chobotnice musí být na červené listině ohrožených druhů. Ano, podílel jsem se a tom také, ale já jen jednou za 2 roky, ne každý víkend.

Omlouvám se, obrázky jsou asi přeházené, ale snad se v tom vyznáte. Rozeznáte přeci chobotnici od rafinérie. Brounoc.

3 komentáře:

  1. Mea pulpa, mea maxima pulpa!
    Sbíhají se mi sliny, Honza

    OdpovědětVymazat
  2. Honza by měl asi "mnogonoga"! Ale snad by se nevinil z likvidace ohrožených druhů:-)
    Cigi, soucítím s Tebou, lov chobotnice musel být děsivý.
    Já už asi jdu spát.
    s kobrou z N, všichni 3

    OdpovědětVymazat
  3. A vite, ze existuji lide, kteri chobotnice nechteji? Fakt, opravdu existuji. Nechapu. Zdik

    OdpovědětVymazat